metické tipy)..(fakty o kozmetike) .....(doplnky) .....(niečo o mne) ....(T

Parfém na mieru

4. října 2012 v 15:06 | Veronika Jančová |  Všetko pre krásu
Keď si kupujem parfém, vyskúšam testery a snažím sa pospomínať si na všetky dobré rady, ktoré som kedy čítala alebo počula, aby som si vybrala správne. Že ste žiadny taký článok nikdy nikde nečítali? Potom čítajte ďalej a dozviete sa aspoň niektoré zo zásad, ktoré pri výbere pomáhajú mne.


Asi to poznáte. Kúpite si novú vôňu, prvé mesiace ju používate s nadšením, potom ho na čas odložíte a keď opäť nadíde jeho čas (niektoré sa naozaj hodia len na sezónne nosenie), flakónik ostane stáť na poličke. Z nejakých dôvodov vás vôňa omrzí a niekedy sa vám dokonca zdá, že sa po aplikácii zmení tak, až sa vám doslova prieči ďalej ju používať. Zmena je možná a vôbec ju nemuselo zapríčiniť zlé skladovanie, ale váš zlý výber.

Prvá zásada: Poznajte samu seba

Každá žena je iná a každej sa páčia iné vône. Neorientujte sa podľa názorov kamarátok a ani podľa reklamy v televízii. Privoňanie k parfému vášho srdca by malo vo vás vyvolať spomienku na nejaký šťastný okamih života a vôňa ako taká by mala ladiť s vašou dušou. Niečo podobné (resp. v tomto zmysle) kedysi vyslovili aj Karl Lagerfeld a Rudyard Kipling. Minimálne trochu pravdy na tom bude. Možno si nezapamätáte, ako sa volal ten neznámy krásny muž na večierku, no spoľahlivo viete, ako voňal. Keď si spomínate na svoj svadobný deň, v spomienkach nerezonujú len tváre ľudí, ale aj vône, ktoré ste v ten deň cítili a ktoré vám tak nejako utkveli v pamäti. Vôňa kvitnúceho stromčeka, čerstvo zavlažená svieža tráva, škoricové kapučíno alebo ovocný koláč pri raňajkách...

Ktorá zo spomínaných vôní vás vystihuje? Sú to tie kvietky? Potom ste romantická duša a zrejme budete chcieť kvetinovú vôňu. Tráva je svieža a sviežosť je vyhľadávaná športovými typmi ľudí. Zvodkyni najlepšie padne orientálny korenistý parfém a sladké vône charakterizujú ľudí spätých s prírodou - takí idú prevažne po sladkých ovocných vôňach.

Druhá zásada: Čítať, čítať a ešte raz čítať

Na nákup by ste mali ísť s dostatočnou teoretickou prípravou. Pokiaľ ste dobre čítali, možno už tušíte, aká vôňa vám sedí. Najlepšia nápoveda ako predpríprava je recenzia. Ak aj nie je detailná, minimálne prezradí, čo tvorí základ, čo stred a čo hlavu parfému. V tomto popise určite nájdete svoje obľúbené vône, ktoré hravo zaradíte do vyššie spomínaných skupín a pohnete sa o krôčik ďalej.

Cena síce tiež priláka pozornosť, ale dôležitý je aj obsah vonných látok, ktorý sa udáva v percentách. Zvyšok je len obyčajný lieh, v ktorom sú rozpustené silice (silice = éterické oleje) v rôznych pomeroch. Koncentrovanú silicu by ste si na telo tak či tak aplikovať nemohli, mohla by vám vyvolať alergiu. A teda pozor, nie všetko je parfém, čo nájdete v luxusnom flakóne. Ak sa niekde píše slovo "parfum", potom podiel vonných látok môže byť až 15 - 40% a ide o skutočný parfém. EdP (Eau de Parfum) je vlastne parfémovaná voda a tá máva len 14%. Najnižšie percento a teda aj najnižšiu výdrž majú EdT (Eau de Toilette) - 9% a EdC (Eau de Cologne) - 5%, čo sú v podstate toaletné vody. Tie tiež splnia svoj účel a nádherne voňajú, no aplikovať si ich budete viackrát denne.

Tretia zásada: Maximálne tri vône

Klasický scenár pri výbere vôni je však taký, že vám donesú niekoľko papierikov, na ktoré sa nastriekajú jednotlivé objekty vášho záujmu a predávajúca Vám ich potom dá privoňať. Ak sa vám niečo z tej kôpky papierikov zapáči, vyberiete si. Výsledok? Jediná skúsenosť, ktorú ste práve nadobudli je vedomie, že ste práve našli dokonalý spôsob na vyvolanie silnej bolesti hlavy. V druhom kroku ste už zistili, ktorá vôňa by vám mohla sedieť. Aj keby ste boli zvedavá na ďalšie, nech vám ani nenapadne ich ovoniavať. Viac ako tri vône váš mozog nie je schopný analyzovať natoľko, aby ste s triezvou rozvážnosťou vedeli ustrážiť dojmy, ktoré vo vás vône vyvolávajú a aby ste ich vedeli od seba rozoznať. Nikde nie je napísané, že sa musíte rozhodnúť okamžite. Privoňajte si, choďte na nákupy a potom sa v prípade záujmu vráťte, aby ste mohli pokračovať v ovoniavaní.

Niekde som čítala, že dobrému rozoznávaniu pomáha aj privoňanie kávy predtým, než svojím noštekom pričuchnete k novej voňavke, no tu som trošku skeptická. Neverím, že kontrasná vôňa umožní spoľahlivo rozlíšiť jednu od druhej. Zjedzte sladkú čokoládu a hlavné jedlo vám určite bude pripadať málo slané. Aj na Facebooku často vidíte všelijaké obrázky, na ktoré sa máte určitý čas pozerať a potom uvidíte niečo iné... Z toho všetkého mi vychádza, že ľudské zmysly sú ľahko pomýliteľné. Ja by som teda radšej dala na to známe "aj menej je niekedy viac".


Štvrtá zásada: Parfém musí ladiť s pokožkou a nie len hneď, ale aj za pár hodín

"Papierikový" spôsob testovania je vhodný na zorientovanie, čiže zaradenie parfému do skupín typu "Páči sa mi" a "Nepáči sa mi". Či je drevitý, kvetinový, svieži, ovocný alebo sladký, to ste už mali vedieť predtým, ako ste vstúpili do obchodu. Však načo ovoniavať celú parfumériu, keď minimálne štvrtina vôni sa vám určite páčiť nebude? To je to isté, akoby ste ochutnali všetky omáčky, aj keď viete, že (povedzme) morské plody neznášate. Tak prečo by ste si nimi kazili chuť?

Ak už máte vybraté, vždy trvajte na tom, aby vám predávajúca nastriekala parfém na pokožku (ideálne na zápästie, kde v žilách prúdiaca krv zariadi, aby sa vôňa rozvinula a ukázala, čo dokáže). Potom si doprajte poriadny čas na rozhodnutie. Nie, v obchode sa rozhodovať nemusíte. Ani po ovoňaní X papierikov vás nič nezaväzuje k nákupu. Čo cítite, to je aj tak len hlava parfému. Tá vytvára prvý dojem a odoznie už po cca 15 - 20 minútach.

Charakter samotnej vône sa počas dňa ešte niekoľkokrát zmení a rozvinie sa u každej osoby inak. Srdce budete cítiť zhruba dve až štyri hodiny a napokon ostane už len základ. Jeho výdrž je individuálna. Záleží, aký je intenzívny a čo ho tvorí. Bola by preto chyba kupovať vôňu hneď na mieste, keď už možno za pár minút zreaguje s chemickými látkami vo vašom tele i na jeho povrchu, čo ju možno úplne zmení a spraví pre vás neznesiteľnou. Je to žiaľ tak, na vás vôbec nemusí byť taká božská ako na vašej kamarátke.

Ak ste si už našli svoju obľúbenú vôňu, potom gratulujem. Nie je podstatné, aká je drahá. My ženy sme už také. Aj k lacným parfémom, šperkom, kabelkám a iným doplnkom si môžeme vybudovať pevne puto, hlavne, že sa nám páčia. Dobrým príkladom je vôňa v tej krásnej azúrovomodrej fľaštičke, ktorú môžete vidieť na obrázku vyššie (vpravo). Ide o parfémovanú vodu, ktorú som si kúpila v predajni Lidl a priniesla z Anglicka. V tej dobe som na drahšie parfémy nemala peniaze a táto bola dobrým kompromisom pre môj nos i pre moju peňaženku. Spája sa mi so spomienkami na úžasného muža a krajinu, ktorú som si od prvého momentu zamilovala. Jeho lásku už pre seba nezískam, pretože nás delia tisícky kilometrov, ale vždy keď ucítim túto vôňu, vynorí sa z mojej pamäti tak jasne, akoby stál priamo predomnou.

Na záver už len malá rada k skladovaniu. Voňavky kvôli povahe jednodlivých ingrediencií nemajú rady teplo nad 20 stupňov a ani svetlo. Polička v spálni alebo miesto, kde sa zvyknete vyvaľovať vo vani plnej horúcej vody, teda nebude to pravé orechové. Pamätajte, že silice (éterické oleje) sa bez stopy vyparujú už pri teplote 34 stupňov a stále nie sú ani pri nižších teplotách, ak ich teda budete vystavovať slniečku, môže sa stať, že vo flakóne už čoskoro nájdete iba lieh. Ja si všetky parfémy ponechávam v originál obaloch, poprípade na poličke v predsieni, kde nemám žiadne okno. Takto sú vždy po ruke, keď odchádzam z bytu a teda ich nezabudnem použiť.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Haba | 2. listopadu 2016 v 16:30 | Reagovat

Já mám nyní v oblibě parfémy UNIQ, jedná se o parfémy inspirované světovými značkami. Na webu www.cesky-parfem.cz jsem se zaregistrovala bez závazků a nyní je mám za 350Kč/kus. Už jsem zakoupila od této značky několik parfémů a stále jsem moc spokojená. V oblibě mám č.22 - inspirováno VERSACE - Bright Crystal. Pro partnera nakupuji č. 81 - inspirováno DIOR - Fahrenheit. Určitě doporučuji.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama