metické tipy)..(fakty o kozmetike) .....(doplnky) .....(niečo o mne) ....(T

Reklamný brainwash

23. května 2013 v 20:33 | Veronika Jančová |  Ja vs. Bridget
Istá "wellness odborníčka" sa mi raz snažila vnútiť pleťovú masku a argumentovala tým, že maska pri aplikácii chladí. Mňa to dobre pobavilo. Áno, div divúci, chladí úplne všetko, čo sa natiera na telo a nedosahuje telesnú teplotu. Chladia krémy, telové mlieka, masky na vlasy i telo. S výnimkou tých hrejivých... kecy, kecy a kecy.


Som mierumilovná osôbka, ale aj ja sa viem (expresívne povedané) riadne nasrať. Keď sa mám opiť, tak z kvalitného chľastu a nie rožkov, čo mi niekto tlačí do hlavy. Počúvať reči, ktoré majú ďaleko od pravdy a vychádzajú z úst človeka, ktorý vie prd makový, to ma neskutočne irituje. Týmto by som chcela pozdraviť hlavne pracovníkov wellness štúdií, ktoré si najnovšie vo viacerých mestách otvára značka Herbalife, resp. ľudia, ktorí sa tvária, že pre ňu pracujú, nech už ich zamestnáva ktokoľvek. Pozor, nechápte ma zle. Nemám nič proti značke samotnej. Azda nesúhlasím len s tými cenami ich produktov. Čo ma reálne štve, sú tí ľudia, ktorí takýmto spôsobom fungujú. Nejde o kvalitný spôsob podávania informácií a dôkladné vzdelávanie zamestnancov, aby boli nabití vedomosťami, ide o predaj čo najväčšieho množstva výrobkov pri poskytovaní pracovníkmi nepochopených informácií v (ne)obmedzenom množstve. Česť výnimkám. Ešte aj niektoré webové stránky na Slovensku sú takto robené. Oficiálna stránka v anglickej verzii obsahuje nielen názvy prípravkov a stručné obkecy, ale aj obal výrobku vo formáte PDF, kde si môžete prečítať aj presné zloženie. Prečo to takto nie je aj u nás? Nechcú nás zaťažovať takýmito číslami, alebo sa boja, že si vezmeme prípravok lacnejšieho produktu konkurencie a začneme porovnávať? Nuž je to možné.

Raz sa mi pošťastilo vypočuť si časť zvukovej nahrávky, ktorú si púšťal jeden predávajúci, aby vedel jednať so zákazníkmi. Poviem vám, taký brainwashing som v živote nezažila. A o nič lepšie nebolo ani počúvať naučené frázy tých, čo to predávajú, keď sa do mňa pustili. Mne sa totiž nepošťastilo len počuť CD, ale pred rokmi sa mi podarilo aj "vyhrať" ošetrenie pleti. Ale musela som im dať tri telefónne čísla, aby som to mala zdarma. :-) Takže taká to výhra.

Šismárjjjjjjjjjjaaaaaaa. Čo sú to za ľudia? Oni spravidla vôbec nechápu, aký je význam vitamínu A, nepoznajú príznaky, akými sa prejavuje jeho nedostatok a nemajú zistenú ani jeho dennú dávku. Vedia len to, že daný produkt vitamín A obsahuje, pretože to majú napísané v prospektoch a viac nič. Kľudne by to predali tehotnej žene! Hlavná vec, že mi vykladali o tom, že produkty si kupuje aj ten slávny futbalista (Lionel Messi, ktorému dotyčný chlapík aj skomolil meno) alebo triatlonista Santiago Gutierrez. Za prvé, oni si ich určite nekupujú, ale ich dostávajú zdarma. Za druhé, Herbalife je ich sponzor a sponzori sa zo zásady chvália, nie kritizujú. A za tretie, keby som mala namáhať svoju pamäť takýmito nepodstatnámi vecami, asi by sa mi tam veľa užitočných vecí nepomestilo. Aj hlava má nejakú kapacitu. I keby som sa v prvom a druhom bode mýlila (je to možné), pre mňa nie je podstatné počuť, ktorá celebrita produkt užíva. Keď sa už na prípravok pýtam, nepotrebujem počuť to, čo si viem prečítať aj z príbalového letáku. Chcem informácie naviac.

A chcem tiež férové jednanie. Nie ako istý salón, ktorý si umiestnil svoju ponuku na zľavový portál a predstieral, že ponúka zľavu na ošetrenie pleti profesionálnou kozmetičkou. Ja tento druh služieb nevyužívam (mám svoju kozmetiku), ale moje kamarátky (i jedna milá kolegynka z práce) si zvyknú dávať čistiť pleť, preto si viaceré z nich zakúpili kupóny. Potom sa dušovali, že keby boli čo len tušili, že ich čaká pol hodina kecov a natieranie pleti tým, čo majú aj doma, určite by sa na tie zľavy vykašľali. Vraj s tou kozmetikou nemali dobré skúsenosti. Tvrdia ony. Či už si vybrali správnu kozmetiku podľa ich typu pleti, to už neviem. Ak však natrafili na takých "odborníkov" ako ja, vôbec by som sa nečudovala, keby dostali prípravky, ktoré dostať nemali.

Teraz po meste dokonca kolujú letáky, kde daný salón ponúka svoje služby. Názov značky ale na nich nehľadajte. Nikde ani zmienka o Herbalife. Hanbia sa za svojho chlebodarcu? Boja sa, že im do salónu nikto nepríde? Celé zle. Hovoriť, že pracujem s kozmetikou Nouri Fusion, pričom zásadne nepoviem meno výrobcu, je to isté, ako hovoriť, že pracujem s kozmetikou Visage a nepoviem, že je to Nivea Visage. Nazývajte to ako chcete, ale ja tomu hovorím podfu(c)k. Dotyční sa spoliehajú na to, že sa budem hrať na múdru. Nepriznám, že takú kozmetiku nepoznám a prídem. Čo už bude potom, to je jedno... hlavná vec, že prídem.

Aby som nebola dnes len kritická voči jednej značke, resp. tomuto spôsobu jednania istých jednotlivcov či skupín, vytáča ma aj iná reklama. A vlastne... štve ma takmer každá reklama. Ako... pekné riasy sú jedna vec, no umelé riasy vec druhá. Predávať riasenku a vytasiť do boja s modelkou s nalepenými riasami je pre mňa totálne neprijateľná vec, ale dnes už úplne bežná. Nebojte, nespadla som z Marsu. Viem, ako to chodí. A viem, že ovocie, ktoré padá v reklame do jogurtu, v skutočnosti hádžu do kaše namiešanej zo sádry a vody, čo ste vy možno nevideli, ak ste nesledovali program Galileo na STV1... Preto reklamy nesledujem a ak aj nejakú zahliadnem, už len z princípu jej nebudem veriť. A najmenej verím tým, čo sa stále opakujú. Tam je vždy nejaké ALE. Napadlo vás niekedy pozrieť cenník niektorej komerčnej televízie? Viete, koľko taká reklama stojí? Ja som si dala tú robotu a našla cenník za mesiac február. Keby som chcela počas celého mesiaca využiť každú reklamnú prestávku na pol minútový šot v jednej nemenovanej televízii, mesačne by ma to stálo viac ako 250 tisíc EUR. O nič lacnejšie nevychádza ani reklama v tlačených médiach. Poviete si, že vytlačenie jednej strany toľko nestojí... no ono záleží, ktorá strana to bude. Inak stojí reklama na obale a inak reklama niekde uprostred časopisu. Chcete stránku v nejakom čo najlacnejšom časopise pre ženy v jedinom vydaní? Tak si pripravte aspoň 7 tácov. Časopis svetového mena zoberie podstatne viac.

Najhoršie vnímam reklamy na lieky, lebo som z fachu, ktorý týmto dáva zarábať celej tej veľkej mašinérii. "Dve tabletky spoľahlivo potlačia bolesť hlavy" alebo "Strekni si trošku spreja a budeš dýchať voľne". To sa dobre počúva aj číta. Otázka je, načo si mám dávať dve tabletky namiesto jednej. Účinná látka je taká objemná, že potrebný obsah sa nevmestí do jednej tabletky, alebo len taká slabá, že si musíte zobrať radšej dve, lebo jedna bude primálo? A možno je ten liek len taký lacný, že na jednom balíčku by málo zarobili, preto ho treba rýchlejšie jesť. S každou jednou chemickou látkou sa pečeň pasuje ako s protivníkom ťažkej váhy niekoľko dní. Je takmer jedno, či jej dáte účinnú látku ibuprofén alebo paracetamol. A tak si s pokojným svedomím rozpolím tabletku s ibuprofénom v 400 miligramovej dávke a od bolesti hlavy budem mať na dlhší čas pokoj, než by som si mala dať 5x vyššiu dávku paracetamolu a ešte si to o pár hodín zopakovať. Hlavne keď viem, že je to bolesť, ktorá ešte niečo potrvá (zuby, migréna, a pod.) . To s tým dýchaním je ďalšia podobná habaďúra. Človek nadobúda dojem, že mu stačia kvapky a nádcha je vyliečená. V skutočnosti len pláta deravú strechu chvojinou. Diera však ostáva dierou. Až vetvička vyschne a ihličie z nej opadá, budeme na tom tak isto, ako predtým. Na to však reklama neupozorňuje. Bude nabádať pacientov, aby sa vždy radili s lekárnikom a popri kvapkách či spreji siahli aj po výrobku (čaji, mastičke, tabletke), ktorú možno vyrába konkurent? Prosím vás, nebuďte hlúpe a ak natrafíte na solídnu lekárničku, nehrajte sa na chytráčky a pýtajte sa.

Neprehlasujem sa za odborníčku a nemám ani patent na rozum. Nie som geniálny chemik a nepoznám každú jednu ingredienciu. Poznám to, s čím som robila, o čom som čítala, alebo o čom ma učila škola. Ak však niečo nepoznám, nekupujem, ale to študujem. Na otázky neodpovedám prostým "Neviem". Odpoviem v štýle "Nemám informácie, ale ja si ich zistím". Nie som z tých, ktorí vec pochvália alebo skritizujú bez kompletných informácii len preto, aby nevyzerali hlúpi. Áno, aj ja googlim, čítam knihy a hlavne... snažím sa používať hlavu a riadiť sa výsledkami mojich myšlienkových pochodov. Radšej nech som idiot v danej situácii (kým si pravda nezistím všetko, čo treba), než by som mala byť idiotom až dovtedy, kým nezožeriem aj poslednú tabletku z balenia, poslednú lyžičku z téglika či posledných pár zrniečok či kúskov zo sáčku.

Ingrediencie používané v kozmetike posudzujem podľa reakcií na pokožku a tiež podľa ich očakávaných účinkov. U kozmetiky mi ani tak nejde o to, aby neobsahovala chemické látky. Chémii sa nikto úplne nevyhne. Zaujíma ma však ich kombinácia s inými látkami a ich význam v danom prípravku. Veď keď je niečo dezinfekčné, má to riadne zabíjať baktérie. Načo by som kupovala chemickú látku a zbytočne ju na seba aplikovala, keď je dobrá len z polovice? Chcem kvalitu, nie kvantitu.

Na záver len štyri rady:
  • Riaďte sa vždy vlastným rozumom a ak je niečo nad vaše sily, poraďte sa o tom s tým, kto tomu chápe.
  • Ak Vás niekto násilne presviedča, pokladajte otázky. Práve otázkami zistíte, či je daný človek znalý problematiky.
  • Kašlite na reklamy
  • Ak nejakú reklamu uvidíte, berte ju len v zmysle "Aha, už viem, že niečo také existuje". Posvieťte si na produkt a kúpte si ho len vtedy, keď budete naozaj presvedčená o tom, že vám sadne. Nie zo zvedavosti. Na svete je dosť blbcov, ktorí nebudú rozmýšľať vôbec.
  • Pokiaľ sa napriek všetkému rozhodnete zle, nevadí. To sa stáva. Neľutujte to, nad čím ste uvažovali a na čom ste sa popálili. Z chýb sa dá poučiť. Ľutovať môžete to, čo ste urobili narýchlo v úplnej hlúposti a zaslepenosti.
Ja viem, že vy to všetko dokážete.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Evka | 28. května 2013 v 16:44 | Reagovat

Veľmi pekný a poučný článok! Plne súhlasím, že nie všetko drahé a ospevované (v tv, časopisoch a pod.) je aj kvalitné a dobré...Marketing je silná vec a zameraná hlavne na masy, treba dávať pozor a nenechať sa klamať...

2 newbridget | 2. června 2013 v 21:29 | Reagovat

[1]: Presne tak. Netreba sa nechať takto vodiť za nos. Mne osobne produkt príde podozrivý už len tým, keď je pričasto v reklame. :-)

3 Jano | E-mail | 10. prosince 2014 v 7:27 | Reagovat

Pani Veronika. Z vašich slov hádam, že ste boli klientom. Z toho dôvodu neviem ako môžte súdiť vzdelávací systém HBL. Ten dotyčný u koho ste bola možno nevedel ako podľa vašich slov. Súdiť celú spoločnosť na základe jedného človeka!? Klobúk dolu pred Vami! A vážte svoje slová lebo ohovaranie firmy a zamestnancov je trestné..
Tieto nezmyselné komentáre kto písal? Ako HBL nemá opakujem NEMÁ žiadne reklamy typu TV, rádio, bilbordy..neviem kam chodíte na nezmysly ale kŕmia Vás lepšie ako HBL jednoznačne!

4 newbridget | 12. prosince 2014 v 0:32 | Reagovat

Ja ale nikoho neohováram a ani nesúdim spoločnosť. Neviem, kde ste tu vyčítali nejaké názvy, adresy, mená zamestnancov a z čoho ste to usúdili. V článku úplne jasne píšem, že nemám nič proti značke ako takej. Úspešne funguje v USA a aj inde na svete, tak to nemôže byť nič nepredajného alebo dokonca vadného. Upozorňujem tu na spôsob reklamnej prezentácie menších skupín, ale tiež spomínam vetu "Česť výnimkám", pretože v každej spoločnosti sa nájdu ľudia, ktorí vedia, čo robia a robia to poctivo. Že som na takých nenatrafila, to neznamená, že neexistujú. Upozorňujem, že som sa nestretla s férovým jednaním niektorých skupín a keďže je tento článok zameraný na reklamu ako takú, kritizujem aj iné postupy. Ale kde ste z toho vyčítali, že HBL robí tie ďalšie postupy, ako napríklad reklamu v TV a rádiu, to mi nie je jasné. Nechápem, prečo ste označili komentáre za nezmyselné. Komentujúca evidentne reagovala na druhú polovicu článku. Tento článok nemá útočiť na žiadnu spoločnosť, má upozorňovať, aby si ľudia dávali pozor na tých, ktorí svojej práci nevenujú žiadnu pozornosť, ale sa len učia nejaké frázy alebo neuvádzajú kompletné informácie. Aby si dávali pozor na všetky spoločnosti, ktoré niečo predávajú, či už majú reklamu v TV alebo ju nemajú a fungujú na akomkoľvek inom princípe. Všetky spoločnosti bez výnimky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama