metické tipy)..(fakty o kozmetike) .....(doplnky) .....(niečo o mne) ....(T

"Ten parfém smrdí"... povedala a ovplyvnila mienku desiatky ľudí

20. dubna 2016 v 15:04 | Veronika Jančová |  Môj svet módy

Dnes zabrúsime do iného sveta. Milujem parfumy a preto prezradím, prečo mi slová ako "Parfém smrdí", "Fuj, to čo máš na sebe?", "Veď to vôbec necítim, nemá to žiadnu výdrž", alebo podobné výroky tak vadia. Kto sprotiví parfum iným ľuďom, ten potrebuje schladiť horúcu hlavu a doplniť vedomosti. Ja sa o to pokúsim v tomto článku.



Hormóny


Aby som hneď dokázala, že na vnímanie vône pôsobí rad rôznych podnetov, predstavte si tehotnú ženu v prvom trimestri tehotenstva a jej citlivosť na vône. Neznesie väčšinu parfumov. Je nad slnko jasné, že ženy sú citlivejšie na pachy a to, ako sa im javia vône, vo veľkom ovplyvňuje ich hormonálna hladina. A to sa netýka len tehotných žien, ale ľudí všeobecne. Aj muži majú určité hornomálne výkyvy. Je to ale menej časté.

Hormonálna antikoncepcia


Samozrejme, vyššie spomínané tvrdenie neplatí pre dámy užívajúce hormonálnu antikoncepciu. Za prvé, ich hormonálna hladina je regulovaná umelo a ich cyklus má od prírodného na míle ďaleko. Za druhé, HAK dokáže spôsobiť aj zhoršenie čuchovej rozlišovacej schopnosti. Viem to, lebo aj ja som ju kedysi užívala a bol to aj môj prípad. Dáme, ktorá je na hormónoch, môže voňať všetko ako "fejk". Veď ja som necítila ani pach, keď sa mi vyvarila voda zo zemiakov a začínali prihárať... Trvalo roky, kým sa môj čuch dostal do pôvodného stavu.

Teplota vzduchu a nadmorská výška

 
Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje vôňu, je teplota vzduchu. Čím chladnejší vzduch, tým horšie sa "dvíhajú" tóny z pokožky a potrebujú nejaký čas, aby sa rozvinuli a vôbec ukázali. Preto sa na zimu hodia skôr výraznejšie parfumy. V lete zasa potrebujeme ľahšie a musíme častejšie aplikovať. To isté platí pre nadmorské výšky. Čo dolu pod kopcami cítime, to tam hore na nejakom kopci až tak výrazne cítiť nemusíme.

Vo vyšších nadmorských výškach nebudete niektoré parfumy cítiť vôbec
 

Vlhkosť vzduchu a hmotnosť častíc parfumu


Kto tvrdí, že parfum musí voňať a vydržať rovnako v zime i v lete, hovorí hlúposť. Veď aj úroveň hydratácie pokožky, jej chemické zloženie a úroveň vlhkosti vzduchu sa neustále mení. Hustota vlhkosťou nasýteného vzduchu výrazne ovlyvňuje šírenie parfumu a aj zloženie parfumu má na to dopad pre rozdielnu molekulárnu hmotnosť jednotlivých voňavých tónov.

Dám príklad. Vezmite hladkú múku, hrubú múku a krupicový cukor, všetko nasypte na ruku a fúknite. Čo sa rýchlejšie rozptýli a čo padne rovno na Vás? Hladká múka pôjde rýchlo preč. Takto pôsobia ovocné tóny, najmä citrusy. Rýchlo sa rozprchnú a už o chvíľku neviete, že ste nejaký parfum mali. Hrubá múka je ako kvetiny, bylinky a korenie. Väčšinou sú v srdci vône a rozptýlia sa pomalšie. Cukor padne rovno na Vás a potrvá dobu, než všetok opadne. To sú drevá, pižmo, koža, živice a rôzne ťažšie tóny. Zostávajú ako základ vône a niektoré majú moc zadržať aj tóny srdca. Keby ste ale mali mastnejšiu pleť, tak by na Vás možno ostala visieť aj tá hrubá múka. Záleží od pokožky, ako reaguje s vôňou a od tónov. Takže keď si nabudúce niekto kúpi ľahučký citrusový parfum a bude sa rozčuľovať, že mu nevydrží, pošlite ho do teplých krajín. A fakt práve tam, lebo keby bola vyššia vzdušná vlhkosť, hoci i pri vyššej teplote, jeho parfum by mu možno vydržal dlhšie a aj by ho viac cítil. Do našich podmienok sa viac hodí citrusový parfumovaný olej alebo sladšia citrusová vôňa s vanilkou, pižmom alebo benzoínom. Práve tieto látky ju vedia zafixovať.

Otupenosť zmyslov


Čo nás ešte odrovnáva na parfumoch? Keď niekto používa priveľa vône. A niekto má dokonca odvahu tvrdiť, že svoju vôňu necíti a niekto označovať parfum za napodobeninu. Pravda, môže sa to stať, ale väčšinou ide o popletené zmysly. Alebo aj otupené, pretože čím je človek starší, tým sa ostrosť zmyslov viac otupuje. I preto to staršie dámy niekedy zvyknú s vôňou preháňať. Mladšie tiež, no tam je iný dôvod - chcú pútať pozornosť.

Príklad. Spomínate si na tie hry, keď ste sa mali dlho pozerať na nejaký predmet a potom buď zavrieť oči alebo pozrieť na bielu plochu? Videli ste ten predmet, lebo zmysly sa ešte nestihli preorientovať na nový podnet. Sú popletené. Tak isto sa dá pomýliť chuť. Keď budem každý deň jesť fererónky, určite ma prestanú časom páliť. A keď sa budem každý deň voňať tým istým parfumom, príde čas, keď si naň zvyknem a všetci okolo mňa budú z neho odpadávať, len ja budem nespokojná.

A niekto má v prípade parfumov otupený aj zrak a pamäť. Kúpi si parfumovanú vodu, potom si kúpi toaletnú (lebo "rovnako" vonia a má rovnaký obal), lebo to nerozlišuje a potom je rozčarovaný z výsledku. Nie je pravidlom, že toaletné vody voňajú rovnako ako parfumované. Môžu mať úplne odlišné zloženie. Nie je pravda ani to, že všetky parfumované vody sú silnejšie a trvácnejšie ako parfumované vody.

Nálada a spomienky


A tým posledným, čo ovvplyvňuje vnímanie, je naša nálada, emócie a určitá "čuchová banka", ktorú si počas života vybudujeme. Niektoré vône sa doposiaľ uložili do pamäti a spojili s niečím pekným. Iné máme zafixované ako nepríjemné a niektoré nepoznáme vôbec. Zajtra možno ucítim parfum, ktorý neviem prirovnať k ničomu známemu, no zrovna ma bude ma bolieť hlava a tak si ho uložím do spomienok ako nepríjemný. A pritom parfum na tom nebude niesť žiadnu vinu. Tak to skrátka funguje. Žiadna emócia nás preto neoprávňuje hodnotiť vôňu. Na čo mám ja zlé spomienky, na to môže niekto iný spomínať s láskou.

nálada a spomienky
Moje spomienky výrazne ovplyvnili spôsob, akým vnímam parfumy s tónom kože


Príklad. Ako malé dieťa som večne s mamou chodila po obchodoch s obuvou. Bol problém zohnať na mňa topánky, lebo mám širokú nohu. Aj dnes mám problém, lebo moje široké chodidlá veľkosti 41 už mnohé obchody v regáloch elegantnej dámskej obuvi považujú za lode a čo elegantnejšie vidím, všetko je do veľkosti 40. Keď si kúpim topánky, môžem v nich chodiť po obchode a po byte aj dva dni, no keď vyleziem von, na prvej križovatke so slzami v očiach a penou v papuli od zlosti nadávam, že som ich neskúšala dlhšie. :-) A potom môžem zasa chodiť po obchodoch... Ale k veci. V obchodoch s obuvou je veľa cítiť kožu a mne sa preto koža dosť sprotivila. Vždy ma v týchto obchodoch bolela hlava. Dnes si ani nemusím spomenúť na moje peripetie, no zmysly fungujú a mňa pri tónoch kože hneď začína bolieť hlava. Ani to ma však neoprávňuje odsudzovať a označovať za smrad každý parfum s kožou? Aj ja millujem veci, ktoré iní ľudia neznášajú.

Takže pamätajte...


Čo Vás v klimatizovanej parfumérii so suchým vzduchom nadchne svojou primeranou silou, to Vás vonku na ulici v hmle či daždi môže pokojne aj odrovnať. A platí to aj naopak. Čo sa Vám v teple páči, to v zime možno ani neucítite.

Čo sa Vám páčilo na dovolenke v horách alebo pri mori, to môže v našich podmienkach, v inom ročnom období, v inej nadmorskej výške voňať úplne inak a pre Vás zle.

Čo sa vám bude páčiť na kamarátke s dokonale hydratovanou pleťou a celkom slušným vlastným "pižmom", to môže na Vás vyznievať katastrofálne.

Čím Vás muž priťahoval v čase, keď Vás balil a Vy ste mali svoje "plodné" dni, tým Vás môže o týždeň odpudzovať.

Čo dnes viete spoľahlivo dávkovať, to možno o taký mesiac bude vnímať každý okrem Vás.

Výdrž parfumu neurčuje len zloženie pokožky a koncentrácia parfumu, ale tiež povaha jednotlivých tónov a to, ako ich parfumér spolu zmieša.

Ak Vás nejaká vôňa v minulosti odpudzovala, to neznamená, že Vás bude odpudzovať vždy a v každej kompozícii. Stať sa to pravda môže, no človek je inteligentný tvor. A tak, ako môžeme mať zlé spomienky, môžeme ich tiež vytlačiť radou dobrých asociácií.

Stačí zahodiť predsudky a hodnotiť objektívne. Je v poriadku porovnávať parfum s niečím, čo poznáte. Je v poriadku povedať, ktoré tóny sa Vám páčia a ktoré Vám nesedia a k niečomu konkrétnemu ich prirovnávať. Všetko ostatné je len Váš subjektívny názor ovplyvnený radou okolností a procesov, ktoré sa dejú vo Vašom tele i mimo Vás.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Ivi | Web | 27. září 2016 v 16:05 | Reagovat

jj konecne pekny clanok na tuto temu, super :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama