metické tipy)..(fakty o kozmetike) .....(doplnky) .....(niečo o mne) ....(T

Prosím, už žiadny Avon ani Oriflame (part 2)

9. června 2017 v 8:21 | Veronika Jančová |  Ja vs. Bridget

Keď som v roku 2012 písala článok a dovolila si v ňom vyjadriť svoj názor na katalógový predaj kozmetiky, ozvalo sa pomerne veľa ľudí, ktorí ma verejne alebo aj emailom (teda neverejne) obvinili z publikovania zavádzajúcich informácií. Než sa ozvú ďalší, radšej skúsim upresniť, čo som vtedy mala na mysli a doplniť obraz.


Môj článok z júla roku 2012 - Prosím, už žiadny Avon ani Oriflame - má stále dobrú čítanosť. Na to, že som so serióznejším blogovaním iba začínala, ho môžem hodnotiť ako úspech. Evidentne som však nevedomky pichla do osieho hniezda, lebo istí návštevníci blogu moje slová okamžite zobrali ako útok. Predpokladám teda, že článok s touto tematikou vyhľadávajú buď panie / slečny, ktoré sa o kozmetiku Avon a Oriflame zaujímajú, alebo priamo predajcovia tejto kozmetiky a najmä od nich môže pochádzať kritika.

Ostatní zástupcovia podobných firiem buď toľko nesurfujú po internete, alebo sa v mojom článku nevyskytujú slová, pre ktoré by ich vyhľadávače naviedli na môj blog. Mala som však zopár ponúk na platené recenzie katalógovej kozmetiky iných značiek a tie som odmietla. Už asi tušíte z tohto postoja, že ja nemám nič osobné proti kozmetike Avon a Oriflame ako takej. Nechajte ma preto vysvetliť, čo ma viedlo k napísaniu takého článku a prečo práve tieto dve značky som spomínala.

Vysvetlenie k bodu č. 1

(tvrdenie: Výrobky katalógovej kozmetiky si nemôžem ochytať, ovoňať, odskúšať,...)

Je mi úplne jasné, že doba sa za tie roky zmenila. Veľa predajcov kozmetiky dnes okrem prelistovania katalógu ponúka vzorky, ktoré si môžete v prípade záujmu zakúpiť, alebo ich dostanete zadarmo. V roku 2012 to však nebolo až takou samozrejmosťou. Vzorky sa dali zakúpiť jedine u vôní. Presne ako píšem v článku, dostala som pod nos katalóg so slovami: "Nechceš si prelistovať a niečo objednať?"


Predaj kozmetiky Avon, Oriflame a iných menej známych značiek s katalógovým predajom fungoval takmer výhradne touto "listovacou" formou a výpovedná hodnota textu s obrázkami na stránkach sa blížila nule. Obrázky s popismi: "Modelka je nalíčená..." síce vyzerali nádherne, ale svoje obavy zo skresľovania reality nemusím vysvetľovať. Veď poznáte princíp reklamy, Photoshop... Pri NIEKTORÝCH líčidlách by som preto v kamennom obchode či u predajcu možno riskla aj ten tester. Ak by šlo napríklad o riasenku, linku a nie trebárs mejkap v tégliku. V roku 2012 a ani predtým mi však nikto z predajcov katalógovej kozmetiky testery na skúšanie či produkty na pozeranie neponúkal.

V článku som žiaľ zabudla spomenúť jednu vec a to uznávam. Moja chyba. Ostal v ňom neobjasnený pojem "ochytať" a na mysli som mala kontrolu zloženia produktov. Nakoľko som pôvodným povolaním farmaceutická laborantka, INCI (zloženie produktov uvádzané vo vedeckom názvosloví) je u mňa veľmi zásadná informácia. Podľa zloženia viem, či je produkt vôbec hodný toho, aby som ho skúšala. Keď mám do produktov investovať viac peňazí, musím vedieť, že v nich nebude stopové množstvo účinných látok oproti veľkému pomeru balastov. To je dnes celkom bežná prax mnohých výrobcov a u produktov v určitej cenovej kategórii skrátka nechcem platiť za pomocné látky. Toto ale nepíšem na adresu produktov Avon a Oriflame, ale všeobecne. Preto je pre mňa také dôležité vidieť produktu obal alebo mať informácie z nejakého dostupného zdroja. Pokojne aj od Avon Lady. Prečo nie?

Ak mi predajca nevie / nechce zistiť, aké obsahové ingrediencie v prípravku sú a ani ho nemá pri sebe, je mi to ľúto, ale nákup neuskutočním a ani niektoré produkty pravdepodobne nevyskúšam. Nech mi dámy komentátorky prepáčia moju otvorenosť, ale niečo ako INCI sa v roku 2012 na weboch nevyskytovalo ani náhodou. To sú dnešné móresy. Ak aj predávajúca mala niečo vlastné, rozhodne nemala z každého produktu aspoň jeden. Mala som teda dve možnosti: 1) počkať, až si ho objedná niekto iný, 2) kúpiť naslepo.

Ako spomínala jedna z komentujúcich, dnes si niektorú kozmetiku Avon aj Oriflame môžete skutočne na prezentáciách vyskúšať a rovno i zakúpiť. Dámy majú produkty na stoloch. Stačí natiahnuť ruku a môžete obzerať. Prístup niektorých predajcov je o čosi lepší.

Vysvetlenie k bodu č. 2

(tvrdenie: Sklamala ma minimálne polovica katalógových produktov, ktorým som dala šancu.)

Nehovorím, že všetky produkty predávané cez katalógy sú zlé. Od Avonu som milovala vôňu Rare Gold a aj dnešné Pur Blanca vône ma oslovujú. Páčia sa mi taktiež šperky, ktoré má Avon celkom vkusné. Sama vlastním niekoľko setov s náušničkami a náhrdelníkmi. Tie mi stačilo vidieť na stránkach a už som si robila rožky.


Avšak neraz som cez kúpila aj taký produkt, ktorý po prvom použití letel do koša. Napríklad nad tekutými linkami som trpko zaplakala. Hrot nakreslil takmer priesvitnú čiaru a výsledný efekt bol lacný, neprirodzený. Nepáčia sa mi ani krémy na nohy a pleťové masky...

Od Oriflame som mala vynikajúce ceruzky na oči (vysúvacie i strúhacie) a tiež pár rúžov. Všetko kupované naslepo a všetko vypotrebované. Zaujali ma taktiež pekne farebne nakombinované paletky očných tieňov. Dekoratívna kozmetika sa značke Oriflame darí.


Naopak ma nepotešila Oriflame vlasová kozmetika a kozmetika na telo. Niektoré produkty sa mi zdali dosť priemerné na ich nie práve nízku cenu.

Ale nebol to iba Avon a Oriflame, kde som pár produktov ofrflala alebo vyhodila. Do koša leteli aj rúž a riasenka Fleur de Santé. Tiež som za tie roky, čo som na svete, vyhodila pár drahších produktov iných značiek a práve rok 2012 a 2013 boli u mňa zlomové. Povedala som si, že viac nebudem vyhadzovať peniaze za nákupy naslepo. Teraz už z časti chápete môj postoj voči katalógovému predaju.

Produkt z katalógu dnes kúpim iba od človeka, ktorého dobre poznám a o ktorého miere odbornosti nemám pochybnosti. Napríklad nemám problém kúpiť produkt od kamarátky Ľubky, ktorá predáva TianDe. Produkty sama používa, donesie ich k preštudovaniu (aj si niečo vyskúšam), vie o nich všetko.


Nedávam šancu produktom, ktorých zloženie nepoznám. Ani keby mi ich poskytli zadarmo len na účely recenzie alebo v lákavej zľave. Tak ako nebudem recenzovať produkt na základe zloženia a bez vyskúšania (aj také ponuky boli), tak isto nekúpim produkt, ktorý ma niekto iný vyskúšaný, no o jeho zložení nič neviem a nepoznám odbornosť predajcu. Odbornosťou myslím riadne vzdelanie, nie certifikát o absolvovaní "babského sedenia". Alebo musím vidieť, že má niekto záujem a vzdeláva sa sám, číta, píše... Kto sa nevzdeláva, je nezodpovedný a nemal by predávať kozmetiku. Aj toto som sa prostredníctvom článku snažila povedať.

Ja neposielam ľudí za osobami, ktoré im dajú katalóg. Podávam potrebné informácie k produktu, ktoré by u mňa rozhodli za alebo proti kúpe a učím sa neustále. Zverejňujem svoje skúsenosti, svoje vedomosti získané v škole, praxi a je pri nich moje meno aj priezvisko. Slovo robí človeka a meno mu dáva identitu. Nie som anonymná ako niektoré blogerky. Nech aj čitatelia vystupujú vo svojom mene a nakupujú u ľudí, ktorým dôverujú a v oficiálnych obchodoch. Chcem, aby si každý mohol vložiť produkt do košíka na základe slobodného uváženia a kedykoľvek ho z neho vybrať. Tak, ako nakupujem produkty ja. Či už to spraví online alebo v kamennom obchode, na tom nezáleží, ale urobí to sám. Nie cez anonymných sprostredkovateľov, ktorých nepozná.

Vysvetlenie k bodu č. 3

(tvrdenie: Produkty majú veľmi čudné ceny.)

K tomuto jedinému odstavcu sa snáď vyjadrovať nemusím. Nemajte ma za neznalú. Viem, čo je to výpredaj a čo sú sezónne zľavy. Viem, že ide o obchodnú taktiku. Ja iba nedôverujem výpredajom, kde idú ceny naozaj až podozrivo nízko a kde ma na dôvažok mnohé produkty sklamali. To už ale vlastne nadväzuje na bod číslo 2 a zvyšok článku je úvaha, ktorú azda tiež netreba vysvetľovať.

ZÁVER (Aleluja)


Dostávam sa konečne k zhrnutiu. Snáď ste pochopili, že nemám averziu voči žiadnej značke, iba frflem na určité formy netransparentného predaja. Ľudia si zaslúžia byť informovaní a to by mal každý obchodník chápať.

Ak by som natrafila na Avon lady alebo kozmetickú poradkyňu Oriflame či hocijakej inej kozmetiky, ktorej budem dôverovať, alebo ktorá uspokojí moje túžby po poznaní, nevylučujem, že si aj od nej niečo kúpim aj cez katalóg. Prečo by som nemala chcieť skvelý produkt? Pokiaľ sa bude dať produkt zohnať okrem katalógu TAKTIEŽ online, v kamennom obchode, na plánovaných akciách na verejnosti, kde budete mať prístup, rada ho zrecenzujem na svojom blogu Awards4beauty, nech už po vyskúšaní získa akékoľvek hodnotenie odo mňa.

Ak ma však bude niekto žiadať, aby som produkt zrecenzovala a uviedla v recenzii osobný kontakt, s veľkou pravdepodobnosťou to nespravím. Hoci nie som žiadna no-name blogerka, ja som pre vás tiež IBA cudzia osoba. Tiež si môžete povedať: "Jedna baba Veronika povedala..." a pomyslieť si svoje.

Názory iných akceptujem a želám si, aby aj iní akceptovali tie moje, hoci ich niekedy píšem trošku komplikovane. Uznávam. Snáď ste ma už teraz pochopili správne. V každom prípade odporúčam každému čítať pozorne a pozerať aj dátumy zverejnenia. Čo je aktuálne dnes, to nemuselo byť aktuálne včera ani pred piatimi rokmi.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama